Skip to main content Skip to primary navigation

Umicore aloittaa sähköajoneuvojen mangaanipitoisen akkumateriaaliteknologian teollistamisen.

Regional website Finland

Umicore on aloittamassa johtavan mangaanipitoisen HLM (high lithium, manganese) -aktiivisten katodimateriaalien (CAM) teknologian teollistamista, tähtäimenään kaupallinen tuotanto ja käyttö sähköajoneuvoissa vuonna 2026. Tämä merkittävä virstanpylväs tuo markkinoille selvästi kilpailukykyisen teknologian muihin sähköajoneuvojen akkuteknologioihin nähden ja täydentää Umicoren laajaa NMC-akkumateriaalivalikoimaa (nikkeli, mangaani, koboltti), joka on tarkoitettu suuritehoisiin, pitkän ajomatkan sähköajoneuvoihin. 

HLM on saamassa yhä enemmän kannatusta autojen ja akkukennojen valmistajien keskuudessa, erottaakseen toisistaan alhaisemmat kustannukset,  korkean energiatiheyden ja kestävän akkuteknologian. HLM tarjoaa paremmat kokonaiskustannukset kuin LFP (litium-rautafosfaatti), pidemmät ajomatkat, vastaavan turvallisuuden, paljon luotettavamman lataustilan seurannan ja paremman kierrätettävyyden. Umicore kierrättää näitä akkumateriaaleja teollisessa mittakaavassa alan johtavilla talteenottomäärillä  ja ekotehokkaalla tavalla. 

"Umicore vahvistaa edelläkävijän asemaansa akkuteknologian alalla, kun mangaanipitoinen HLM-teknologiamme etenee lähemmäksi kaupallista tuotantoa tulevia asiakkaita varten ja tarjoaa optimaalisen vaihtoehdon edullisten sähköautojen akkujen valmistukseen. Olemme aloittaneet tuotekehitysohjelmia auto- ja kennovalmistajien kanssa, jotka ovat päättäneet nopeuttaa patentoidun suuren kapasiteetin, alhaisen kustannustason ja kierrätettävyyden ratkaisumme kehittämistä sen todistetun ja selkeän suorituskyvyn ansiosta", sanoo Ralph Kiessling, Umicoren energia- ja pintateknologiajohtaja. 

"Umicoren teknologiaportfolio ja hankkeet - nykyisestä keski- ja korkealuokkaisesta nikkelistä lähitulevaisuuden mangaanipitoisiin teknologioihin ja tuleviin kiinteän olomuodon akkuihin - tukevat asiakkaitamme ja mahdollistavat sähköisen liikkuvuuden muutoksen laajan valikoiman johtavien teknologioiden avulla." 

Ralph Kiessling

Tulevaisuudessa HLM:ää on tarkoitus tuottaa Umicoren akkumateriaalitehtailla Koreassa ja Puolassa, jotka nykyisin tuottavat NMC-pohjaisia aktiivisia katodimateriaaleja, sekä Kanadaan suunnitellussa laitoksessa.