
Laboratoriosta tielle
Mitä tapahtuu, kun kolme innovaatiojohtajaa yhdistää voimansa? Vastausta testataan parhaillaan laajalti Münchenin alueen kaduilla.
BMW Group on aloittanut BMW i7 -mallin testiajon, jossa on Solid Power, Inc. -yhtiön kehittämä suurikokoinen kiinteän tilan akku eli SSB (solid-state battery). Näissä kennoissa käytetään Umicoren omaa katodimateriaalia (CAM), joka on kehitetty yhteistyössä Solid Powerin kanssa.
Innovaatioita kumppanuuksien avulla
Kiinteät akut käyttävät perinteisen nestemäisen elektrolyytin sijaan kiinteää elektrolyyttiä, mikä parantaa turvallisuutta, tehokkuutta ja energiatiheyttä. Umicore on kiinteiden akkujen katodimateriaalien kehityksen kärjessä ja on siirtymässä laboratoriokokeista käytännön sovelluksiin.
Umicore on yhdistänyt voimansa alan johtavan kiinteän tilan akkuteknologian kehittäjän Solid Powerin kanssa integroidakseen edistykselliset katodimateriaalinsa seuraavan sukupolven akkukennoihin. Tämä yhteistyö on tukenut Solid Powerin ASSB-kennojen kehittämistä, joita käytetään BMW i7 -testiautossa.
Sähköajoneuvoille suunniteltu kiinteän tilan akkupaketti on uusimman tutkimus- ja kehitystyön tulos: akut, joissa on kiinteä elektrolyyttiin perustuva energiavarasto, tarjoavat ratkaisuja tulevaisuuden autoteollisuudelle, 3D-kuva
Käytännön testaus Münchenissä
BMW Groupilla on keskeinen rooli tämän teknologian validoinnissa. Näillä edistyneillä akuilla varustettu BMW i7 -demoauto testataan parhaillaan Münchenin teillä SSB-akkujen suorituskyvyn arvioimiseksi todellisissa ajo-olosuhteissa.
Tämä merkkipaalu vahvistaa Umicoren strategiaa: solmia kumppanuuksia varhaisessa vaiheessa, kehittää tuotteita yhdessä alan johtajien kanssa ja laajentaa toimintaa määrätietoisesti. SSB-markkinoiden kypsyessä Umicore on asemoitunut johtavaksi toimijaksi erilaistuneiden materiaalien ja syvällisen integraatio-osaamisensa ansiosta.
Yhdessä BMW Groupin ja Solid Powerin kanssa olemme laajentamassa akkujen suorituskyvyn rajoja. SSB-akut ylittävät perinteisten litiumioniakkujen rajoitukset ja tarjoavat lupaavan tien kohti parempaa suorituskykyä, luotettavuutta ja kestävyyttä sähköisessä liikenteessä
Karena Cancilleri, EVP Battery Cathode Materials Umicore.
Umicoren Battery Cathode Materials EVP Karena Cancilleri ajaa BMWi7-demoautoa, joka on yksi ensimmäisistä kiinteän tilan akuilla varustetuista autoista, joita testataan Münchenin teillä.
Martin Schuster, BMW Groupin akuista ja akkumoduuleista vastaava varatoimitusjohtaja, sanoo: ”BMW i7 ASSB -testiajoneuvomme on täydellinen esimerkki BMW Groupin avoimesta ajattelutavasta teknologiassa. Kehitämme jatkuvasti uusia akkukennojen teknologioita ja laajennamme osaamistamme arvostettujen kumppaneiden kanssa.”
Berislav Blizanac, Solid Power, Inc. (Nasdaq: SLDP) akkukennojen teknologiasta vastaava johtaja, sanoi: ”BMW:n esittelemä i7-testiauto, joka toimii akkujemme ja kiinteän tilan akkuteknologiamme avulla, on jännittävä hetki ASSB-akuille, ja olemme ylpeitä roolistamme tässä saavutuksessa.”

Tämä kaavio kuvaa tietyntyyppisen kiinteän akun rakennetta, jossa on komposiittikerros katodiaktiivista materiaalia ja kiinteää elektrolyyttiä päällä, erotuskerros keskellä ja komposiittikerros anodi aktiivista materiaalia sekä kiinteää elektrolyyttiä pohjalla.